CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, July 23, 2008

No Comment

بعد ماتش الاهلي و الزمالك
----------------------------------------------------
أنا : صباح العسل يا ناس يا بصل
الزمالكاوي : يا اهلاً
انا : هاردلك يا بوب ... انشاء الله الموسم حلو و هتعرفوا تكسبوا بتروجيت و الاتحاد تاني زي زمان
الزمالكاوي : يا عم احنا قطعناكوا
انا : ده امتى ده ؟
الزمالكاوي : في الماتش يا عم
انا : امممممممم ... شكلك كنت بتتفرج على ماتش تاني يا بوب
الزمالكاوي : مش مشكلة ....
انا : مش مشكلة ايه بس ... شوفت احمد حسن عمل ايه و شوفت الواد جيلبيرتو عمل ايه ... اسكت بس
الزمالكاوي : هناخد كاس السوبر
انا : في المشمش
الزمالكاوي : انشاء الله ربنا هيوفقنا و هنكسبكوا و ربنا هيبقى معانا و مع اللعيبة و انا وشي حلو و هروح الاستاد
و هشجع من قلبي و اغني و اعمل شعارات
انا : حيلك حيلك يا معلم .... في ايه ... ده ماتش لا راح ولا جه ... غير كده انتوا عايزين تكسبوا الأهلي ؟؟
الزمالكاوي : اه طبعا
انا : في المشمش ... انت بتحلم
الزمالكاوي : ليه يا عم ... طب ما احنا من حقنا نحلم
************************
هنا وقفت مع نفسي و مع الكلمة دي
- احنا من حقنا نحلم -
صح ... احنا من حقنا كلنا اننا نحلم .. و نفكر في المستقبل و ازاي نخليه حلو
من حق كل واحد انه يحلم يبقى مهندس او دكتور او طبيب او حتى شاويش
ليه محدش منا بيحلم .... انا عن نفسي بحلم و انشاء الله احقق حلمي
في ناس اتولدوا عشان يتحطوا في موقف و يمشوا فيه
يعني مثلاً في واحد اتولد و باباه غصب عنه خلاه مهندس ... و هو مش عايز يبقى مهندس
واحد تاني ابوه خلاه ظابط بس هو مش عايز .... هو مش شايف نفسه ظابط
واحد تاني بيحلم انه يجيب عربية جامد ... واحد تاني بيحلم انه يجيب يخت ..
واحد تاني احلامه على قده
واحد عايز شقة يفعد فيها هو و عيلته ... واحد نفسه في مرتب كويس يكفيه هو و اهله من غير ما يستلف
واحد بيحلم بواحدة حلوة بنت حلال يتجوزها ... واحد بيحلم انه يتجوز واحدة رقاصة
انا شايف ان دي كلها احلام و في اكتر من كده كمان ... بس ده اللي جه في دماغي
ليه الواحد بييجي في لحظة واحدة يلاقي حلمه اتهدم ... و يلاقي نفسه اتحطم
ممكن عشان 3 حاجات
اول حاجة : يمكن عشان انت معملتش كويس عشان توصل لحلمك
تاني حاجة : ممكن عشان في حد مستقصدك و عايزك ماتوصلش لحلمك
تالت حاجة : ربنا عايز كده (( طبعاً اول حاجة و تاني حاجة اسباب لتالت حاجة .... حد فهم حاجة ؟؟ ))
فجأة ..................
الزمالكاوي : ايه يا عم اللي انت بتقولوا ده .... هي ناقصه كلاكيع ... مش كفاية الزمالك اللي حارق دمنا و مخلي واحد
زيك يكلمنا كده
انا : تصدق بقى اني غلطان عشان بكلم واحد زيك ... يالا ياض من هنا ياض
و خلص الحوار و المناقشة
....................................................................
شوفتوا بقى ازاي احنا مش بنحب نواجهه الحقيقة ؟؟؟؟
صباح الصباح

3 comments:

Unknown said...

أحمد ..:)
بحب طريقة كتابتك الذكية اوي دي جدا جدا...
انك تعرف تنتثل من فكرة لفكرة بشكل مركز و سريع عشان توصل لهدف او لقيمة في الاخر..
اسلوبك جميل..
ماتبطلس كتابة :)
سعيدة بيك ..
اوي ..

Unknown said...

سعادة الباشا ..
ليك عندي واجب..
تعالى خده عشان تعمله..
:)
و صباح الورد

Anonymous said...

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة - The Culture of Defeat - بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.
هذه دراسة لمشاكل مصرالرئيسية :

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - الطاقة المتجددة كبديل للطاقة النووية. فالطاقة النووية لها محاذيرها وهذا ماسوف نشرحه بالتفصيل.
ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:

http://www.ouregypt.us/culture/main.html